Wat is Meerkat?

Meerkat is een app waarmee je live videobeelden kunt streamen en delen via Twitter, zodat al jouw twittervolgers de livestream kunnen zien. Meerkat kan alleen gedownload worden op apparaten die het iOS besturingssysteem hebben (Apple). De app kenmerkt zich door eenvoud en is daardoor enorm toegankelijk. Met één druk op de knop begin je een livestream via je telefoon of tablet. Wanneer je een livestream begint verzendt de app automatisch een tweet met de zelfgekozen titel, waardoor je volgers kunnen zien waar de livestream over gaat. Het is voor kijkers ook gemakkelijk om de livestream te delen via Twitter en om in gesprek te gaan in de live feed (commentaar box). De reacties komen niet alleen in beeld tijdens de livestream, maar ook onder de eerste tweet te staan. Hierdoor is het na afloop gemakkelijk om de reacties te analyseren om de volgende keer nog betere livestreams te maken die aansluiten op de wensen van je volgers. Daarnaast kun je in de Meerkat app zoeken naar livestreams die op dat moment bezig zijn, waardoor je geen Twitter hoeft te gebruiken.

Het concept van Meerkat is niet nieuw. Livestreamen kon bijvoorbeeld al met Ustream, maar dat werd nooit populair onder het grote publiek (Jongh, 2015). Het streamen van video’s is erg populair aan het worden. Grote platforms als Facebook en Instagram hebben er ook al in geïnvesteerd, omdat inmiddels op veel plekken het datanetwerk sterk genoeg is voor het livestreamen van video’s. Meerkat werd al gebruikt door een aantal bekende celebrities die daarmee de app een boost aan publiciteit hebben gegeven. Afrojack, Snoop Dogg en Jimmy Fallon maakte namelijk al gebruik van de app.

Is Meerkat een goede marketingtool?

Meerkat heeft mensen de kans om op een interessante manier relaties met andere mensen of klanten op te bouwen. Soms kun je een kijkje achter de schermen geven en hierover in gesprek gaan. Er zijn veel leuke marketingvoorbeelden die laten zien wat de mogelijkheden zijn van Meerkat. Red Bull liet bijvoorbeeld met een aantal livestreams een evenement zien, Jimmy Fallon was live tijdens de repetities voor zijn show, een makelaar gaf live rondleiding en marketing experts gebruiken de livestream voor het beantwoorden van vragen. Hieronder worden vier andere voorbeelden gegeven hoe Meerkat is in te zetten als marketingtool.

  1. Product demonstraties

Wanneer je als bedrijf een nieuw product op de markt gaat brengen, kun je bij het lanceren hiervan gebruikmaken van een live videostream. Niet alleen om de lancering te laten zien, ook kan je een demonstratie geven hoe iemand het product op de meest efficiënte manier moet gebruiken.

  1. Evenementen

Het livestreamen van evenementen kan heel waardevol zijn. Zo kan een bedrijf een presentatie of ander type evenement live uitzenden waardoor de gebruikers op Twitter hierover kunnen meepraten.

  1. Promoties en andere acties

Iedereen jaagt op acties en kortingen. Als bedrijf kan je in jouw livestream een actiecode verstoppen die kijkers kunnen vinden als ze de livestream aan het kijken zijn. Dit zal helpen bij het opbouwen van veel kijkers en is een van de makkelijkste manieren om veel interesse te wekken.

  1. Branding

Bedrijven kunnen een livestream gebruiken om te werken aan de naamsbekendheid of aan het imago. Het vertellen van een verhaal, een rondleiding door het kantoor en het laten zien hoe een dag van het bedrijf eruit ziet zijn voorbeelden van ideeën om Meerkat te gebruiken.

Benieuwd naar dit platform? Download dan nu de Meerkat app!

 

 

Bibliografie

Beck, M. (2015, Mei 15). What On Earth Is Meerkat? And Why Should Brands Care? Opgeroepen op Oktober 2, 2016, van Marketingland: http://marketingland.com/what-on-earth-is-meerkat-and-should-brands-care-121184

Jongh, A. d. (2015, Maart 25). Meerkat: wat is het en waarom is het juist nú zo populair. Opgeroepen op Oktober 2, 2016, van Dutch Cowboys: http://www.dutchcowboys.nl/online/meerkat-wat-is-het-en-waarom-is-het-juist-nu-zo-populair

Kar, S. (2015, Juli 31). 5 Ways Brands Can Use Meerkat As A Marketing Tool. Opgeroepen op Oktober 2, 2016, van LinkedIn: https://www.linkedin.com/pulse/5-ways-brands-can-use-meerkat-marketing-tool-subrat-kar

Verschoor, L. (2015, Maart 27). Meerkat: een hype of een goede marketingtool? Opgeroepen op Oktober 2, 2016, van Marketingmed: https://marketingmed.nl/meerkat-marketing-een-hype-of-een-goede-marketingtool/

 

Advertisements