Wat is WeChat?

WeChat is een app voor je telefoon en een van de grootste sociale netwerken in China. WeChat heeft meer dan 697 miljoen actieve gebruikers (Chaffey, 2016) in 200 verschillende landen (Gentlemen Marketing Agency, 2016). Het concept is te vergelijken met een combinatie tussen WhatsApp, Skype, Instagram en Facebook met daarbij nog een aantal andere toevoegingen. Elke gebruiker heeft een eigen profielpagina vergelijkbaar met Facebook. Op deze pagina kun je onder andere foto’s en teksten delen. Daarnaast kan je met WeChat bellen, een bericht sturen, videochatten en spraakberichten naar je contacten sturen. Sinds 2013 is er een portemonnee aan de app toegevoegd, waardoor je met de app verschillende dingen kunt betalen. Met deze ontwikkeling kun je in de app coupons en vliegtickets kopen, investeren in aandelen, een taxi bestellen en zelfs geld overmaken naar iemand anders haar WeChat account.

Het belangrijkste voor WeChat is dat hun gebruikers niet weggaan maar actief blijven, daarom is er een nieuw platform in de app gecreëerd. Op dit platform kunnen media, organisaties en bedrijven een account aanmaken en waarop content kan worden geplaatst om te lezen. Gebruikers kunnen deze accounts dan volgen door het zoeken naar hun naam of het scannen van de QR-code. De content die op deze accounts wordt geplaatst kan worden gedeeld door de gebruikers , waardoor je vrienden de pagina zien en ook kunnen gaan volgen.

Hoe kan WeChat effectief worden ingezet als marketing tool?

Er zijn verschillende manieren voor een bedrijf om gebruikers naar jouw pagina te krijgen, zoals in de vorige alinea staat beschreven.  Door de vele nepaccount kan het zijn dat jouw bedrijf niet bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Om dit te voorkomen zorg je ervoor dat jouw account geverifieerd wordt. Dit geeft aan dat het account officeel is en kwalitatief goede content plaatst. Daarnaast kan je met een geverifieerd account submenu’s aanmaken waardoor de pagina veel overzichtelijker wordt.

Het is belangrijk om kwalitatieve, creatieve en relevante content te maken om de aandacht van de consument te trekken. Een marketingstrategie hierin kan het investeren in loyaliteitsprogramma’s zijn. Er zijn verschillende manieren op WeChat hoe dit kan worden gedaan: Het aanbieden van een VIP-kaart door middel van de app of het sturen van promoties.

De bedrijven die meer fans en volgers naar hun account willen lokken linken hun zorgen ervoor dat hun QR-code die linkt naar het account op zo veel mogelijk plaatsen te zien is. Op het moment dat iemand namelijk de QR-code scant, wordt hij automatisch een volger. Sommige merken zetten hun QR-code op de verpakking van hun fysieke producten en verleiden consumenten om deze te scannen met promoties, kortingen of bijvoorbeeld een WIFI-pas die toegang geeft toch gratis internet. Zo vertalen succesvolle merken hun online marketingacties naar het offline gedeelte.

Een succesvolle WeChat campagne

Een voorbeeld van een zeer succesvolle WeChat marketingcampagne is die van Nike. De vertaalslag die zei hebben gemaakt tussen een trend, hun eigen NIKEiD en WeChat is zeer creatief. Nike zag dat er een nieuwe trend in de wereld ontstond rondom fitness. Het idee was om de gezonde kant van fitness te promoten en vrouwen te stimuleren om te sporten terwijl zij niet aan het fitnessen.

Het concept is heel simpel. Je volgt het Nike account op WeChat en daarna kun je foto’s maken van alles wat je maar wilt. De hoofdkleuren in de afbeeldingen worden gebruikt om een gepersonaliseerde NIKEiD schoen te maken. De link hieronder laat een filmpje zien waar het duidelijk wordt hoe Nike deze campagne heeft opgezet. Nike WeChat campagne

Interactie met de consument via WeChat

Gebruikers van WeChat kunnen reageren onder de verschillende berichten die worden geplaatst. Zo kan een bedrijf de interactie aangaan met de consumenten en monitoren of hun type berichten juist wel of niet in de smaak zijn gevallen. Daarnaast kan WeChat gebruikt worden als klantenservice voor een snelle afhandeling van klachten. Een voorbeeld hiervan is dat een klant problemen heeft met een nieuwe wasmachine. Met de plaatsbepaling door middel van GPS kan kun je hem informatie versturen over de dichtstbijzijnde reparateurs. Deze snelle respons kan veel loyaliteit creëren bij consumenten waardoor er een lange termijn relatie kan ontstaan.

Kortom: WeChat biedt zeer goede mogelijkheden voor bedrijven en online marketeers om effectieve campagnes op te zetten en interactie te creëren met de consument.

Benieuwd naar dit platform? Download dan nu de WeChat app!

 

 

Bibliografie

Chaffey, D. (2016, Augustus 8). Global social media research summary 2016. Opgeroepen op Oktober 11, 2016, van Smart Insights: http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/

Fang, N. (2015, Februari 5). Here are 5 reasons why your WeChat marketing strategy failed. Opgeroepen op Oktober 11, 2016, van LinkedIn: https://www.linkedin.com/pulse/here-5-reasons-why-your-wechat-marketing-strategy-failed-natasha-fang

Gentlemen Marketing Agency. (2016, Februari 16). What you need to know about WeChat Marketing in 2016? Opgeroepen op Oktober 11, 2016, van Marketing China: http://marketingtochina.com/need-know-wechat-marketing/

Verot, O. (2015, Oktober 28). 10 Tips to Market Your Brand on WeChat. Opgeroepen op Oktober 11, 2016, van Maximize Social Business: http://maximizesocialbusiness.com/10-tips-market-brand-wechat-22176/

Verot, O. (2015, Juni 5). How Businesses Can Maximize WeChat. Opgeroepen op Oktober 11, 2016, van Maximize Social Business: http://maximizesocialbusiness.com/definitive-business-guide-using-wechat-19404/

Wall Street Journal. (2014, September 16). China’s WeChat Goes Beyond Social Networking. Opgeroepen op Oktober 11, 2016, van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=cOrL5CnOAV8

 

Advertisements