Search Engine Advertising, ook wel bekend als SEA, is niet meer weg te denken uit de online marketingactiviteiten van een bedrijf. Het betaald adverteren in zoekmachines is een van de manieren om ervoor te zorgen dat je beter vindbaar bent, maar waarom SEA?

Als bedrijf wil je er natuurlijk voor zorgen dat er zoveel mogelijk bezoekers en uiteindelijk klanten naar je website toe komen. Een tool die hiervoor gebruikt kan worden is SEA. Met het programma Google Adwords kan een bedrijf op bepaalde zoekwoorden adverteren in Google. Zodra een gebruiker het zoekwoord intypt waar jij op adverteert dan wordt jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten vertoond. De prijs voor het adverteren van bepaalde zoekwoorden kan verschillen. Daarnaast betaal je maar voor elke klik op de advertentie. SEA kan door de advertenties snel bezoekers naar de website genereren. Elke bezoeker die via deze advertenties op jouw website terecht is gekomen, zal over het algemeen een stuk ‘warmer’ zijn dan een willekeurige bezoeker, omdat ze via het zoekwoord binnen zijn gekomen die jij van te voren hebt opgegeven.

Welke tool is beter: SEO of SEA?

Een andere marketingtool die veel raakvlakken heeft met SEA is Search Engine Optimalization (SEO). Welke tool is nu beter: SEO of SEA? Het antwoord hierop is: geen van beiden. Een bedrijf dit optimaal gebruik wil maken van de zoekmachines, zorgt dat hij de twee marketingtools combineert en met elkaar afstemt. De beperkingen van de ene tool kunnen namelijk worden opgevangen met de voordelen van de andere. Hieronder staan de verschillen tussen SEO en SEA op een rijtje (Platform 23, 2016).

SEO (zoekmachine optimalisatie) SEA (zoekmachine adverteren)
Organisch (gratis zoekresultaten) Betaald adverteren
Je wordt gevonden in Google Je wordt getoond in Google
Investering voor lange termijn Korte termijn investering
Continue verkeer naar je website Tijdelijk verkeer naar je website
Algemene beschrijving van je product Te richten op een specifieke doelgroep
Een dominante positie in Google Tracking op zoekterm mogelijk

 

SEO is een marketingtool die gebaseerd is op de lange termijn. Het kost veel tijd om met SEO hoog in de organische zoekresultaten te komen van Google. On-page optimalisatie, linkbuilding en relevantie van de website zijn een van de vele onderdelen die van invloed zijn op de Google ranking. Daarnaast komen de crawlers van Google niet meteen naar jouw website, waardoor de wijzigingen niet meteen doorgevoerd worden. Deze strategie moet ook continue geoptimaliseerd worden en is dus een continu proces. SEA is marketingtool die juist gebaseerd is op de korte termijn. Deze methode wordt daarom ook veel gebruikt voor acties en campagnes. Het combineren van SEO en SEA is dus ideaal om te werken aan de korte- en langetermijnresultaten.

De kwaliteitsscore in Google Adwords

De hoogte van de kwaliteitsscore is een belangrijk onderdeel van een goed lopende Adwords-campagne. Heb je namelijk een hoge kwaliteitsscore, dan is het aantal vertoningen hoger en betaal je minder per klik. De belangrijkste factoren die de kwaliteitsscore bepalen zijn: doorklikratio, relevantie van de advertentietekst en de relevantie van de landingspagina. Hoe minder relevant je bent, des te lager je kwaliteitsscore. Google beloont relevante adverteerders, omdat zij er altijd voor willen zorgen dat de meest relevante bronnen bovenaan komen te staan.

Google Adwords ontwikkelingen

Google Adwords is continue bezig met het uitrollen, ontwikkelen en verbeteren van hun functies. Hieronder worden drie verschillende ontwikkelingen kort toegelicht.

  1. De eerste ontwikkeling is dat er voortaan geen 3, maar 4 relevante Adwords advertenties worden getoond. Daarnaast zijn de advertenties aan de rechterzijde van het scherm ook verdwenen.
  1. Google Adwords biedt nu de mogelijkheid om een extra regel toe te voegen aan de tekstadvertenties. Dit zorgt ervoor dat de adverteerders meer ruimte krijgen om extra informatie te geven over hun product of dienst.
  1. Sinds kort zijn de advertentieblokjes groen geworden. Voorheen waren de blokjes altijd geel. Volgens Google worden de groene advertentieblokjes als positiever ervaren door zowel de gebruikers als adverteerders.

Kortom: SEA is heel belangrijk voor het generen van bezoekers naar jouw website. Dit in combinatie met SEO zorgt ervoor dat er op korte- en lange termijn een concurrentievoordeel kan ontstaan.

 

 

Bibliografie

Frankwatching. (2013, Juli 31). Succesvolle SEA: 7 tips voor een hogere Google AdWords kwaliteitsscore. Opgeroepen op Oktober 19, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2013/07/31/succesvolle-sea-7-tips-voor-een-hogere-google-adwords-kwaliteitsscore/

Internet Marketing Universiteit. (2010, Augustus 26). Google Adwords. Opgeroepen op Oktober 19, 2016, van Internet Marketing Universiteit: https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/google-adwords/

Leankings. (2016, September 28). Google Adwords ontwikkelingen 2016. Opgeroepen op Oktober 19, 2016, van Leankings Online Marketing: https://www.leankings.nl/google-adwords-ontwikkelingen-2016/

Platform 23. (2016, Juli 10). SEO of SEA: welke online marketingtool is beter? Opgeroepen op Oktober 19, 2016, van Platform 23: http://platform23.nl/seo-sea-welke-online-marketingtool-is-beter/

Advertisements