Wat is Linkbuilding?

Linkbuilding is heel simpel uit te leggen: ‘Linkbuilding is het zoveel mogelijk linkjes verzamelen vanaf andere websites naar jouw website’ (Interpedia). Het doel van linkbuilding is het populairder maken van je eigen website om meer traffic te genereren en zo hoger te scoren in de ranking van Google. Het begrip ‘linkbuilding’ is eenvoudig uit te leggen, maar het is moeilijker en complexer om het goed toe te passen dan het lijkt!

Google kijkt niet alleen naar het aantal links die verwijzen naar jouw websites. Ook al heb je veel meer links dan bijvoorbeeld de concurrent, dit betekent niet dat je daarom een hogere positie in Google weet te bemachtigen. Eén van de belangrijkste aspecten bij linkbuilding is relevantie.

De relevantie en kwaliteit van de links wegen namelijk ontzettend zwaar mee. Het is belangrijk dat het onderwerp van de pagina waar de link op staat gerelateerd is aan het onderwerp van de pagina waar de link naar verwijst. De pagina moet goede content bevatten en niet alleen gebouwd zijn voor linkbuilding. Een link alleen is tegenwoordig dus niet meer genoeg. Ook is de pagerank van de pagina waar het linkje op staat belangrijk. Hoe hoger de pagerank, des te hoger schat Google de kwaliteit van deze website. Wanneer die website dan een link naar jouw pagina plaatst, ziet Google dit eerder als een goede en kwalitatief hoge link.

Een ander belangrijk onderdeel is het domein waar de link op staat. Om voor een goed linkprofiel te zorgen is een diversiteit in domein IP’s belangrijk. De links moeten van verschillende servers en websites afkomen. Daarnaast speelt de leeftijd van het domein een grote rol. Hoe ouder het domein, hoe meer waarde Google hecht aan de link. Er gaan namelijk alarmbellen bij Google af wanneer er veel linkjes vanaf pas geregistreerde domeinen komen.

Een paar andere aspecten waar een marketeer rekening mee moet houden bij het opbouwen van een linkprofiel zijn:

  • Wissel de manieren van linken af. De ene keer een anchor tekst en de andere keer een domeinvermelding. Gebruik hierbij de juiste teksten en niet iedere keer dezelfde namen, het moet relevant zijn;
  • Bouw het linkprofiel geleidelijk op. Veel nieuwe linkjes in een korte tijd is niet goed;
  • Kies voor een gevarieerd linkprofiel, bijvoorbeeld links uit blogs, artikelen of social media;
  • De linkjes moeten niet allemaal naar één bepaalde pagina verwijzen;
  • Maak geen gebruik van betaalde links;
  • Gebruik makkelijke links om het gebruikersgemak op de eigen website te verbeteren;

Wat moet een marketeer dus vooral niet doen:

  • Te weinig variatie in het linkprofiel;
  • Veel linkjes op jonge domeinen;
  • Veel linkjes op websites met inhoud die niets te maken heeft met je eigen website;
  • Te snelle linkbuilding; in een korte tijd heel veel nieuwe linkjes toevoegen;
  • Linkjes vanaf websites die speciaal gemaakt zijn voor linkbuilding;
  • Veel linkjes vanaf websites met een hele lage pagerank;
  • Gebruik maken van commerciële linkschema’s of linknetwerken;

Linkbuilding vs Linkbaiting

Linkbaiting is het creëren van relevante en interessante content waardoor andere websites naar jou toe gaan linken. Kwaliteit gaat namelijk boven kwantiteit. Linkbaiting kost over het algemeen meer tijd. ‘De kracht van linkbaiting is dat je een sterke autoriteit opbouwt, waardoor je doelgroep op een natuurlijke manier in aanraking komt met jouw content’ (Frankwatching, 2016). Doordat de website goede content bevat zoals teksten, afbeeldingen en downloads zal er vanzelf naar de website worden gelinkt, waardoor er een natuurlijk linkprofiel ontstaat. Een geslaagd artikel kan niet alleen voor backlinks zorgen, maar kan ook veel meer traffic generen naar de website.

Soms wordt er gelinkt naar jouw webpagina, maar voegt deze link helemaal niets toe. Het is dan belangrijk om gebruik te maken van de nofollow link. Een nofollow link zorgt ervoor dat Google deze links niet registreert en ze dus geen invloed hebben op jouw linkprofiel.

Kortom: Het algoritme van Google voor het beoordelen van linkbuilding veranderd steeds. De sleutel tot succes met linkbuilding is het creëren van relevante en interessante content. Zonder deze content kunnen er geen relevante links naar de website toe gaan!

 

 

Bibliografie

Frankwatching. (2016, Februari 5). Linkbuilding: maak een keuze uit 25 technieken [matrix]. Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/02/05/linkbuilding-maak-een-keuze-uit-25-technieken-matrix/

IMG. (2016, Juli 22). 6 Linkbuilding Tips die Jouw Gegarandeerd Hoger in Google Brengen. Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Internet Marketing Gemak: https://imgemak.nl/linkbuilding-tips/

Interpedia. (sd). Linkbuilding tips – essentieel voor SEO. Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Interpedia: https://www.interpedia.nl/seo/linkbuilding

Marketingfacts. (2016, Juni 28). Wat is de toekomst van linkbuilding? Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-de-toekomst-van-linkbuilding

Marketingportaal. (sd). Wat is linkbuilding? Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Marketingportaal.nl: https://www.marketingportaal.nl/online-marketing/wat-is-linkbuilding

Qshops. (sd). De voordelen van kwalitatieve linkbuilding. Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Stichting Qshops: https://www.qshops.org/blog/view/65

SEO Handleiding. (2015, Maart 31). Linkbuilding, hoe doe je dat? Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van SEO Handleiding: http://www.seohandleiding.nl/linkbuilding-hoe-doe-je-dat.html

Advertisements