Bij Affiliate marketing geven adverteerders de mogelijkheid aan website-eigenaren om hun product of dienst te promoten. De adverteerder betaalt dan een vergoeding als een van de doorgestuurde ‘relevante’ bezoekers overgaat tot een transactie. Als adverteerder betaal je alleen voor resultaat wat wordt behaald, wat dus zeer performance-based is. Maar hoe start je nu met affiliate marketing? Is het geschikt voor jouw bedrijf en welke kosten komen er nog allemaal meer bij kijken? 

Hoe begin je met affiliate marketing?

Je begint met affiliate marketing door het starten van een programma bij een affiliate netwerk. Voorbeelden zijn Daisycon, Zanox, Familyblend en Tradetracker. Alle netwerken hebben hun eigen specialiteit, waardoor er niet per definitie één de beste is. Als bedrijf ga je kijken of een netwerk ervaring heeft in je branche en voldoende affiliates heeft om jouw commerciële doelstellingen te bereiken. Het is dus belangrijk om verschillende netwerken te toetsen. Ga met deze netwerken in gesprek en vraag ook naar ervaringen, prognoses en cases uit het verleden om een zo goed mogelijk beeld te vormen welk netwerk ook echt het beste bij jouw bedrijf past.

affiliate-marketing

Is het geschikt voor jouw bedrijf?

De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen is in hoeverre is affiliate marketing geschikt voor mijn bedrijf en heb ik een product of dienst dat door derden kan worden gepromoot? Zo niet, dan heeft affiliate marketing weinig zin. Daarnaast is het belangrijk om te kijken of er voldoende winstmarge zit op jouw producten? Een affiliate ontvangt namelijk een commissie voor elke conversie (bijvoorbeeld 10% van het aankoopbedrag). Als je geen ruimte hebt voor deze commissie heeft affiliate marketing ook geen zin. Als adverteerder moet je namelijk wel een zo hoog mogelijke winst proberen te halen.

Kennis en tijd spelen ook een rol. Het zijn namelijk twee zaken waar je geen genoeg van kan hebben. Het is belangrijk dat er iemand in het bedrijf kennis heeft van affiliate- of performancemarketing. Het beheren van de campagnes kost namelijk enkele uren per week. Het actief managen van deze campagnes is een voorwaarde voor succes. Formuleer daarnaast duidelijke doelstellingen. ‘Wat wil je met affiliate marketing bereiken’ en ‘hoeveel procent extra sales of leads wil ik jaarlijks genereren?’

Wat kost affiliate marketing?

Een adverteerder betaalt voor het gebruik maken van het netwerk. ‘’Het werkt als volgt: een affiliate ontvangt een commissie over een aangebrachte sale of lead (bijvoorbeeld 10 procent over het orderbedrag). Over een orderbedrag van 100 euro is dit 10 euro. 10 euro is het bedrag dat de affiliate ontvangt voor de aangebrachte sale. Over deze affiliate-vergoeding van 10 euro berekent het netwerk haar opslag. Bij een opslag van 1,25 zijn je uiteindelijke kosten 12,5 voor deze order. De hoogte van de netwerkopslag verschilt per netwerk, per adverteerder en per branche’’ (Frankwatching, 2016). De kosten van affiliate marketing zijn dus sterk afhankelijk van het resultaat.

Netwerken kunnen ook eenmalig of maandelijkse kosten rekenen voor het gebruik en onderhoud van het netwerk. Deze kosten verschillen per aanbieder van een affiliate netwerk.

Aandachtspunten voordat je gaat adverteren

Het is belangrijk dat je voor goed promotiemateriaal zorgt. HTML5-banners en tekstlinks zijn hier voorbeelden van. Wanneer dit niet mogelijk is, kun je het uitbesteden aan een bureau of aan het netwerk zelf. De meeste affiliate netwerken ontwikkelen namelijk ook zelf templates en promotiemateriaal. Het voordeel hiervan is dat netwerken weten wat wel en niet geschikt is.

De website is ook belangrijk. Het creëren van goede landingspagina’s is een must! De pagina’s moeten aansluiten op de hele affiliate campagne anders heb je de kans dat een groot gedeelte van de leads geen aankoop doet.

Als laatste gebruiken netwerken ‘meetpixels’ om te meten welke leads of conversies via affiliates worden gerealiseerd. Het is belangrijk om deze te testen voordat de campagne online gaat. Wanneer deze meetpixels namelijk niet werken kunnen website-eigenaren commissies gaan mislopen.

 

 

Bibliografie

Daisycon. (sd). Affiliate Marketing. Opgeroepen op Oktober 29, 2016, van Daisycon: https://www.daisycon.com/nl/diensten/affiliate-marketing/

Frankwatching. (2016, Februari 16). Affiliate marketing: wat zijn de kosten en wat levert het op? Opgeroepen op Oktober 29, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/02/16/affiliate-marketing-wat-zijn-de-kosten-en-wat-levert-het-op/

Marco Dekkers. (2016, Juli 14). Dit is het geheim van succesvolle affiliate marketing. Opgeroepen op Oktober 29, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-het-geheim-van-succesvolle-affiliate-marketing

Ondernemer en internet. (sd). Affiliate marketing. Opgeroepen op Oktober 29, 2016, van Ondernemer en internet: http://www.ondernemeneninternet.nl/affiliate-marketing/

Advertisements