Wat is LINE?

LINE is een app voor mobiele apparaten en vooral bekend in Japan. Met deze app kunnen gebruikers berichten naar vrienden of vriendengroepen sturen, maar daarnaast heeft LINE haar eigen WIFI netwerk waarmee gebruikers kunnen bellen en videochatten naar andere LINE gebruikers. De berichten kunnen bestaan uit een tekst, foto’s, video’s, stemberichten en het delen van locaties. Deze verschillende berichten kun je ook delen met al je vrienden en komen dan op je tijdlijn te staan (vergelijkbaar met Facebook).

Om het platform nog completer te maken zijn er door de jaren heen diverse ontwikkelingen in de app toegevoegd. Zo kan een gebruiker met ‘LINE Out’ credits kopen om te bellen naar mensen die geen LINE gebruiker zijn. Begin 2015 is er in de app een TV service bijgekomen (vergelijkbaar met Netflix) en een mogelijkheid om muziek te luisteren. LINE biedt de mogelijkheid in-app games te downloaden en om verschillende stickers te kopen die je kunt sturen naar al je vrienden. Uit deze twee mogelijkheden wordt ook het meeste geld verdiend.

LINE heeft meer dan 215 miljoen gebruikers in 230 landen (Chaffey, 2016) (ClickZ, 2015). Voor marketeers kan dit platform interessant zijn, omdat onder andere merken, artiesten en bekende personen gevolgd kunnen worden voor exclusieve nieuwsfeitjes, promoties en acties.

Waarom is LINE interessant voor marketeers?

Wat LINE zo goed maakt is de variatie tussen de apps die gratis zijn en de apps en services waarvoor betaald moet worden, bijvoorbeeld de sticker collectie en andere e-commerce platforms. LINE heeft een commercieel platform speciaal voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in het bereiken van hun gebruikers. Daarmee maakt LINE eenzelfde ontwikkeling door dan WeChat. Deze apps proberen bedrijven en merken meer te laten communiceren met de consument. Hier ligt vooral de focus op. Een voorbeeld hiervan is Hong Kong’s Ocean Park. Het park is een samenwerking met LINE aangegaan om in de zomer meer bezoekers naar het park toe te krijgen. De campagne ‘Summer Splash’ gaf kortingen voor LINE gebruikers en in het park was merchandise te koop die te maken had met de samenwerking. LINE denkt dus mee met bedrijven om zo op een effectief mogelijke manier met hun gebruikers te communiceren.

Een ander belangrijk punt is dat bedrijven een eigen pagina aan kunnen maken waarmee gebruikers een connectie aan kunnen gaan. Voordat gebruikers de pagina kunnen volgen, moeten ze eerst akkoord gaan met het feit dat bedrijven hun mogen bereiken met speciale acties, etc.

Zoals hierboven al kort aangegeven heeft LINE haar eigen e-commerce app. In deze app bieden sommige bedrijven een aantal producten aan en deze kunnen dan gekocht worden. Een goed voorbeeld van een actie in combinatie met de e-commerce app is het merk Maybelline. Het merk had voor een bepaalde tijd een lipstick beschikbaar gesteld in de app, waardoor er honderden aankopen werden gedaan in een paar minuten tijd.

Bedrijven gebruiken chat-apps ook steeds meer als tool voor hun customer service. Wanneer iemand een vraag of klacht heeft kan hij dit aangeven door middel van een chatgesprek met een medewerker. Zo proberen bedrijven dichter bij de consument te komen en de klanttevredenheid zo hoog mogelijk te houden.

De stickers zijn een belangrijk en niet te onderschatten onderdeel waar marketeers van merken gebruik van kunnen maken. LINE staat bekend om haar uitgebreide stickercollectie en vele merken maken hier gebruik van. Zo hebbende voetbalclubs FC Barcelona en Real Madrid een aantal stickers laten ontwerpen. De omzet van deze stickers die gekocht moeten worden gaan dus voor een deel naar deze voetbalclubs.

LINE is een zeer populaire app in Japan, maar wordt nog onderschat in het westen van de wereld. LINE kan een zeer krachtige marketingtool zijn voor wereldwijde promoties door haar talloze mogelijkheden en bereik.

Benieuwd naar dit platform? Download dan nu de LINE app of kijk op hun website via deze link! LINE website

 

 

Bibliografie

Chaffey, D. (2016, Augustus 8). Global social media research summary 2016. Retrieved Oktober 31, 2016, from Smart Insights: http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/

ClickZ. (2015, December 14). What western social networking platforms can learn from Japan’s Line. Retrieved Oktober 31, 2016, from ClickZ: https://www.clickz.com/what-western-social-networking-platforms-can-learn-from-japans-line/89546/

Likeable. (2014, Maart 25). How 4 Brands are Using Japan’s Popular Messaging App. Opgeroepen op Oktober 31, 2016, van Likeable: http://www.likeable.com/blog/2014/03/how-4-brands-are-using-japans-popular-messaging-app

LINE. (n.d.). Retrieved Oktober 31, 2016, from LINE: https://line.me/en/

Sprinklr. (2016, April 19). Is Your Brand Ready for the Messaging App Marketing Revolution? Retrieved Oktober 31, 2016, from Sprinklr: https://www.sprinklr.com/the-way/the-messaging-app-marketing-revolution/

TheDrum. (2016, Juli 18). Everything marketers need to know about chat app Line as it forges a path west after IPO. Retrieved Oktober 31, 2016, from The Drum News: http://www.thedrum.com/news/2016/07/18/everything-marketers-need-know-about-chat-app-line-it-forges-path-west-after-ipo

 

Advertisements