We naderen de jaarwisseling en dus is het de hoogste tijd om een blik in de toekomst te werpen. Content marketing wordt steeds populairder. Er ontstaan steeds meer verschuivingen in marketingland door de grote diversiteit aan kanalen die kunnen worden gebruikt om informatie te delen. In deze blog vind je vier belangrijke trends en voorspellingen op het gebied van content marketing in 2017. 

Wat is content marketing?

Voor degene die het begrip content marketing nog even kort uitgelegd willen hebben: Content marketing is het aanbieden van relevante informatie is belangrijk om je doelgroep te bereiken. De kern van content marketing is namelijk het aanbieden van waardevolle en relevante informatie, via de juiste kanalen en die past bij de behoeftes van de doelgroep. De doelen van content marketing kunnen zijn: het stimuleren van de verkoop en meer binding met de klant creëren.

4 belangrijke trends in 2017

  1. Mobile is onmisbaar

Niemand kan op dit moment meer om mobiel heen. Degene die nog geen mobielvriendelijke website heeft kan net zo goed helemaal geen website hebben. Volgens voorspellingen van Zenith is driekwart van al het internetverkeer in 2017 afkomstig van mobiele devices. De mobiele gebruikerservaring is dus cruciaal. De aandacht zal daarom ook steeds meer gaan naar het sneller laden van content op mobiele devices. 29% van de smartphone gebruikers haken namelijk af als de pagina te sloom is (Google, 2015).

  1. Videocontent

Videocontent wordt steeds populairder op internet. ‘Het aantal videoviews op Facebook verachtvoudigde het afgelopen jaar’ (Frankwatching, 2016). De meeste merken richten hun strategie nog op een viral video, maar het wordt nog belangrijker om  je als merk transparant te zijn en te laten zien waarvoor je staat. Bedrijven kunnen door middel van storytelling een bepaald gevoel overbrengen naar de klanten. Een perfect voorbeeld hiervan is Johnnie Walker. De manier waarop dit merk storytelling inzet om zowel de geschiedenis van het merk over te brengen, als consumenten ervan overtuigd om voor Johnnie Walker te kiezen, vind ik fantastisch. Via deze link story telling Johnnie Walker is een perfect voorbeeld weergegeven van storytelling.

Virtual reality is ook in opkomst. Bedrijven als Volvo en Audi maken hier al gebruik van. Iemand die een VR bril op zet neemt plaats in bijvoorbeeld een nog niet gelanceerd model. Hierbij kun je de complete binnenkant zien alsof je er zelf in zit! Hiermee krijg je dus de hele beleving van de auto mee van modellen die nog niet op de markt zijn.

  1. Content wordt langer

Content hoeft niet perse meer kort te zijn. Aan het begin moest iedereen nog even wennen aan het lezen op internet. Voorheen was dus alle content gebaseerd op het snel lezen ervan. Nu mogen de verhalen weer wat inhoudelijker en dus langer worden. Langere verhalen met meer informatie en verdieping zorgt voor een hogere conversie. De mensen die er namelijk geïnteresseerd in zijn, waarderen het meer. Langere artikelen vangen ook aantoonbaar meer shares en backlinks, wat goed is voor de vindbaarheid.

  1. Meer aandacht voor strategie

De meeste bedrijven behandelen content marketing als een paar losse campagnes die achter elkaar worden gezet. Het is belangrijk om als bedrijf een content marketing strategie te hebben en deze constant blijft evalueren. Een goed doordachte strategie is de basis voor succes op de lange termijn. Bedrijven zijn nog te veel bezig met het informeren over een product, in plaats van de drijvende kracht achter het product of dienst dat wordt aangeboden.

Ik hoop dat dit artikel meer inzicht heeft gegeven in content marketing richting 2017. Benieuwd naar andere blogposts? Kijk rustig rond op mijn website voor meer inspirerende content!

 

 

 

Bibliografie

Bruijntjes, J. (sd). Content marketing: een meetbare marketingstrategie met tastbaar resultaat. Opgeroepen op November 12, 2016, van Joery Bruijntjes: https://joerybruijntjes.nl/contentmarketing/

Content Marketing Institute. (2016, Augustus 3). The Biggest Content Marketing Trends in 2017. Opgeroepen op November 12, 2016, van Content Marketing Institute: http://contentmarketinginstitute.com/2016/08/content-marketing-trends/

Emerce. (2016, November 10). Dit zijn de 20 belangrijkste trends in contentmarketing voor 2017. Opgeroepen op November 12, 2016, van Emerce marketing: http://www.emerce.nl/achtergrond/20-belangrijkste-content-marketing-trends-2017

Frankwatching. (2016, November 7). Contentmarketing: de 5 belangrijkste trends in 2017. Opgeroepen op November 12, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/11/07/contentmarketing-de-5-belangrijkste-trends-in-2017/

Google. (2015, September). Speed Is Key: Optimize Your Mobile Experience. Opgeroepen op November 12, 2016, van Think with Google: https://www.thinkwithgoogle.com/articles/speed-is-key-optimize-your-mobile-experience.html

I-scoop. (sd). Contentmarketing: definitie, strategie en praktijk. Opgeroepen op November 12, 2016, van I-scoop: http://nl.i-scoop.eu/content-marketing-definitie-strategie-en-praktijk/

Marketingfacts. (2016, November 2). Zes voorspellingen voor content in 2017. Opgeroepen op November 12, 2016, van Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/zes-voorspellingen-voor-content-in-2017

Marketingfacts. (sd). Contentmarketing. Opgeroepen op November 12, 2016, van Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/topic/contentmarketing

Zenith. (2016, Oktober 27). Mobile Will Represent 75% Of Internet Next Year: Bigger Ad Medium Than Print, OOH Combined. Opgeroepen op November 12, 2016, van MediaPost: http://www.mediapost.com/publications/article/287775/mobile-will-represent-75-of-internet-next-year-b.html

 

 

Advertisements