Wat is Weibo?

Sina Weibo, ook wel ‘Weibo’ genoemd, is een van de grootste social media platformen van China. Weibo wordt in China vaak genoemd als een alternatief voor Twitter of Facebook. Deze platformen zijn daar namelijk geblokkeerd. De naam ‘Weibo’ betekent letterlijk ‘micro blog’, wat de kern van het platform is.

Op Weibo heb je de mogelijkheid om berichten te plaatsen. Met een limiet van 140 tekens aan elk bericht is dit hetzelfde als Twitter. Ook het follow-followee netwerk is hetzelfde. Iemand kan een persoon volgen, zijn of haar posts leuk vinden en delen, maar dat deze persoon hoeft diegene niet terug te volgen. Het is naast tekst ook mogelijk om emoticons, foto’s, video’s, muziek en gifjes te plaatsen. Ook kan er gereageerd worden op deze berichten zoals op Facebook het geval is.

Het verschil met Twitter en Facebook

Zoals hierboven al aangegeven, heeft Weibo verschillende mogelijkheden van Twitter en Facebook in één platform. Het delen van foto’s en video’s is hier een voorbeeld van. Weibo probeert daarnaast nog meer interactie te creëren tussen de gebruikers zelf. Het is namelijk mogelijk om een eigen poll te plaatsen waardoor jouw volgers hierop kunnen stemmen. Dit is zeer waardevol voor bedrijven, omdat zij zo de meningen van hun doelgroep kunnen peilen. Deze meningen kunnen daarna input zijn voor bijvoorbeeld marketingactiviteiten of productinnovaties.

Weibo werkt samen met de Chinese regering en is best kritisch over de content die je in een bericht plaatst. Zo worden verschillende berichten met bepaalde woorden erin direct verwijderd en ook worden gevoelige onderwerpen sterk in de gaten gehouden. Wanneer je echt over de grens van Weibo of de Chinese regering gaat kan het account worden geblokkeerd of zelfs worden verwijderd.

Weibo voor marketeers

Weibo is interessant voor bedrijven die een relatie hebben met de Chinese markt. Het gaat hierbij niet om hele kleine bedrijven, maar het is vooral gericht op de wat grotere bedrijven in de Business-to-Consumer markt. Omdat Weibo ervoor probeert te zorgen dat het hele platform persoonlijk wordt gemaakt, kun je hier als bedrijf gebruik van maken. Ook bedrijven kunnen de pagina’s van hun merken namelijk persoonlijk maken. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van achtergronden en banners om het persoonlijk te maken. Het is dus ook belangrijk om een persoonlijke strategie te hanteren zodat de omgeving van de pagina vriendelijk en uitnodigend is, om zo met de lokale bevolking in contact te komen. Bedrijven kunnen daarnaast adverteren op je tijdlijn, net zoals dat bij Facebook mogelijk is.

weibo-voorbeeld

De content die op de pagina wordt gezet moet aantrekkelijk zijn. Het is belangrijk dat de ‘community’ gaat praten over het merk. Plaatst daarnaast regelmatig berichten om de interactie te blijven houden.

Het juist gebruiken van de ‘hashtag’ is belangrijk. Net zoals bij Twitter, wordt het ‘hashtag’ symbool (#) gebruikt om onderwerpen aan te maken. Wanneer je klikt of gaat zoeken op een woord dat binnen dit symbool staat, worden automatisch resultaten weergegeven die over deze woorden gaan. Als merk kun je dit gebruiken om de populariteit van je campagne een boost te geven.

Buiten een goede strategie en het plaatsen van content, is de werkelijke interactie met de (potentiële) klant ook zeer belangrijk. Doordat gebruikers op Weibo kunnen reageren op berichten kun je als bedrijf de interactie aangaan met je volgers. Het netjes reageren en oplossen van klachten is een goed voorbeeld hoe een bedrijf op social media haar service hoort te verlenen. Door daarnaast jouw berichten goed te analyseren zorg je ervoor dat je meer inzicht krijgt in ‘wat nu wel werkt’ en ‘wat niet’.

Weibo weetjes

  • Weibo is opgericht in 2009;
  • Meer dan 500 miljoen geregistreerde gebruikers, hiervan zijn 222 miljoen actieve gebruikers;
  • Gebruikers plaatsen 19% meer berichten in het weekend;
  • 85% gebruikt Weibo op zijn mobiel;
  • Er worden meer dan 100 miljoen berichten per dag geplaatst;
  • Er zitten nagenoeg evenveel mannen als vrouwen op Weibo (50,10% – 49,90%);
  • 70% van de actieve gebruikers zit op het niveau van een universiteit.

 

 

Bibliografie

Chaffey, D. (2016, Augustus 8). Our compilation of the latest social media statistics of consumer adoption and usage. Opgeroepen op November 29, 2016, van Smart Insights: http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/

Gentlemen Marketing Agency. (2015, Maart 6). Use Wechat and Weibo to penetrate the Chinese market. Opgeroepen op November 29, 2016, van Marketing China: http://marketingtochina.com/use-wechat-and-weibo-to-penetrate-the-chinese-market/

Kminomya. (2016, September 9). 7 verschillen van Twitter en Weibo. Opgeroepen op November 29, 2016, van Kminomya.com: http://www.kminomya.com/7-verschillen-van-twitter-en-weibo/

Market Me China. (2013, September 5). BURBERRY’S POWERFUL WEIBO STRATEGY AND THE BENEFITS OF WEIBO CAMPAIGNS. Opgeroepen op November 29, 2016, van MarketMeChina: http://www.marketmechina.com/burberrys-powerful-weibo-strategy-and-the-benefits-of-weibo-campaigns/

NDTV. (2015, Mei 4). Five Things to Know About China’s Social Network Weibo . Opgeroepen op November 29, 2016, van Gadgets 360: http://gadgets.ndtv.com/social-networking/features/five-things-to-know-about-chinas-social-network-weibo-688513

NMB. (2015, Augustus 17). Sina Weibo – China’s populairste microblog in opmars. Opgeroepen op November 29, 2016, van New Media Brains: http://www.newmediabrains.com/news/296/68/Sina-Weibo-China-s-populairste-microblog-in-opmars/

Weibo. (2015, September 25). An Introduction to Sina Weibo: Background and Status Quo. Opgeroepen op November 29, 2016, van What’s on Weibo: http://www.whatsonweibo.com/sinaweibo/

Advertisements