Voor iedere PC zijn er 4 smartphones op de wereld. Ze worden vaker op meerdere plekken gebruikt dan de PC en voor meer verschillende toepassingen. Tja, de kansen liggen in de toekomst nu eenmaal op het mobiele vlak. Wil je bestaansrecht houden, dan is het zaak om te kijken naar mobile marketing. Maar wat zijn voor nu de vooruitzichten op het gebied van mobile marketing? Daar kom je in deze blog achter!

We worden mobile only, de computer wordt een ding voor op het werk

Van 14 miljoen mobile only gebruikers in 2010, naar 788 miljoen in 2015. Dit zijn de harde cijfers op het gebied van mobile waar niemand onderuit kan. Waar een aantal jaren geleden het bezit en gebruik van smartphones en tablets nog uitgedrukt werd als percentages van het bezit en gebruik van desktops en laptops, begint deze rolverdeling anders te worden. Voornamelijk onder jongeren ontstaat een groep die bijna geheel mobile only is. Deze groep consumeert vrijwel uitsluitend via smartphones of tablets. In de aankomende jaren zal deze ontwikkeling zich verder doorzetten naar de twintigers en dertigers. Inmiddels begint de computer namelijk een ding te worden voor op het werk. Buiten werktijd zullen smartphones en tablet domineren, zoals hieronder in de afbeelding is te zien.

Groei van video, met name op mobiel. Straks kijken we geen tv meer

Wij gebruiken onze smartphone niet meer om in de app van The Voice of Holland extra informatie te zien bij kandidaten op de televisie of om een programma te bespreken via social media. Wij gebruiken de smartphone voortaan om televisie te kijken. Deze ontwikkeling komt door de digitalisering van ons tv-aanbod en wordt gestimuleerd door aanbieders als Netflix, Videoland en KPN Play. Ook is de Google Chromecast een uitstekend voorbeeld van een ontwikkeling op dit gebied. ‘Volgens onderzoeksbureau GfK kijkt 49 procent van de 13-19 jarigen video-ondemanddiensten via een mobiel apparaat’ (Marketingfacts, 2016). Televisie kijken met een smartphone of tablet op schoot is normaal, oftewel het second screen wordt in steeds meer gevallen first screen.

Video’s worden steeds belangrijker, voornamelijk op mobiel. Mobile video’s groeien namelijk al jaren. Volgens Deloitte werd er aan het begin van 2015 ongeveer 20 procent van het aantal video’s bekeken op mobiele apparaten, terwijl dit aan de start van 2016 al ongeveer 50 procent was. Sociale netwerken zetten ook steeds meer in op video. Met een tegenwoordig verbeterde internetsnelheid wordt livestreaming en live video ook een stuk leuker doordat de video niet iedere keer meer vastloopt. Volgens Facebook kijken mensen ook drie keer langer naar een live video t.o.v. een gewone video. Er zijn genoeg kansen voor bedrijven om op deze trend in te spelen. Voorbeelden zijn productlanceringen, evenementen, rondleidingen in het bedrijf of vraag en antwoordsessies.

Virtual reality

De interactie tussen een bedrijf en de consument en het creëren van een bepaalde beleving is belangrijk. Met virtual reality is het nu al mogelijk om deze twee punten te combineren. Vooral in de sectoren als automotive, travel en retail liggen er nu al kansen. Bedrijven als Volvo en Audi maken hier al gebruik van. Iemand die een VR bril op zet neemt plaats in bijvoorbeeld een nog niet gelanceerd model. Hierbij kun je de complete binnenkant zien alsof je er zelf in zit! Hiermee krijg je dus de hele beleving van de auto mee van modellen die nog niet op de markt zijn. Een ander voorbeeld is die van The North Face, een kledingmerk voor skiërs. Zij laten hun klanten plaatsnemen in een hondenslee. De beleving die zij hiermee creëren past bij de doelgroep en er wordt door middel van storytelling merkwaarde toegevoegd.

Het inzetten van virtual reality kan dus op verschillende manieren. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos. De voornaamste doelstelling die gecreëerd wil worden is engagement. Het is aan de marketeer om te bepalen of deze ontwikkeling al kan worden ingezet voor zijn bedrijf.

Wat moet je als marketeer met deze ontwikkelingen?

Wil je bestaansrecht behouden, dan is het belangrijk om de bovengenoemde trends in overweging te nemen. Niet elke ontwikkeling is even relevant, maar luister naar je doelgroep en ontdek waar zij behoefte aan hebben. Door de verschuiving van het advertentiebudget naar mobiel zal de mobiele markt alleen nog maar meer gaan groeien.

Werk je in een bedrijf waarbij zowel online als offline belangrijk is, ga dan eens nadenken over het experimenten met beacons en store-visits. De beacon technologie zorgt voor een link tussen online en offline. Het zorgt ervoor dat mobiele apps jouw positie herkennen in de echte wereld, zodat er super relevante content kan worden gestuurd naar jouw mobiel.

Infografic beacons

 

Bibliografie

Apple. (sd). WHAT IS IBEACON? A GUIDE TO BEACONS. Opgeroepen op December 10, 2016, van Ibeaconinsider: http://www.ibeacon.com/what-is-ibeacon-a-guide-to-beacons/

Frankwatching. (2016, September 8). 6 inzichten over mobile die geen marketeer mag missen. Opgeroepen op December 10, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/09/08/6-inzichten-over-mobile-die-geen-marketeer-mag-missen/

Het Media Loket. (2016, Juni 10). Lineair TV-kijken onder druk. Opgeroepen op December 10, 2016, van Mediaonderzoek.nl: http://www.mediaonderzoek.nl/7591/lineair-tv-kijken-druk/

Marketingfacts. (2016, Juni 10). Zo ziet mobile marketing eruit in 2017. Opgeroepen op December 10, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/zo-ziet-mobile-marketing-eruit-in-2017

Advertisements