Er worden niet veel mobiele apps meer gedownload in de app stores. Na miljarden downloads lijkt de magie een beetje te zijn verdwenen van het fenomeen ‘app’. Sommige experts zeggen dat mobiele apps hun tijd hebben gehad. Maar kunnen mobiele apps nu dood worden verklaard? Echt niet! Er is wel een duidelijke verschuiving te zien waarbij mobiel internet en apps dichter naar elkaar toe aan het bewegen zijn.

Apps worden niet veel meer gebruikt

Gemiddeld staan er 33 apps op een smartphone. Hiervan worden er dagelijks 12 gebruikt. Het meest opmerkelijke is dat 3 apps voor meer dan 80% van al het gebruik in beslag nemen. Wereldwijd gezien zijn dat Facebook, WhatsApp en Chrome. Naast maar het regelmatig gebruiken van drie apps worden wij ook steeds actiever op chatplatformen. De groei van deze chatapps is zo enorm toegenomen, dat iedereen dit commercieel probeert uit te buiten.

mobile apps

Het nadeel van mobiele apps is dat ze een paar vervelende drempels hebben die snel en laagdrempelig gebruik kunnen belemmeren. Als eerste moet de app namelijk gedownload en geïnstalleerd worden. Als tweede wordt er vaak verwacht dat je een aanmeldprocedure doorloopt voordat je de app daadwerkelijk kan gaan gebruiken. Als derde ga je bepalen of de app wat voor jou is. Is dit niet het geval? Dan verdwijnt de app ergens op je telefoon om nooit meer gebruikt te worden.

Apps en mobiel internet bewegen naar elkaar toe

Het feit is dat mobiel internet steeds vaker wordt ingezet. Hierover is meer te lezen in mijn aparte blog over mobile marketing. Mobiel internet vereist geen installatie en er zijn maar weinig echt goede websites. Voor deze websites is personalisering (user engagement) ook nog eens een uitdaging. In apps kan de content wel persoonlijk weergegeven worden, maar zitten er de eerder genoemde drempels aan vast. Er zijn drie belangrijke ontwikkelingen die apps en mobiel internet dichter bij elkaar brengen.

  1. Progressive web apps

Progressive web apps (PWA) zijn websites die in sommige gevallen gedragen als een app. PWA’s werken als normale websites, maar bieden nu meer mogelijkheden. Wanneer je ze namelijk op je home screen opslaat, kunnen er push notifications worden verstuurd. Een PWA laadt meteen, ongeacht wat de staat van de netwerkverbinding is en is licht qua bestandsomvang. ‘’53% van de gebruikers sluit namelijk een website wanneer het 3 seconden of langer duurt om te laden’’ (Google).

pwa-in-actie

Een voorbeeld hiervan is With, een bedrijf dat informatie biedt over het weer. Dit bedrijf heeft een PWA dat push berichten stuurt als er relevante nieuwe weersinformatie is. Dit gebeurt dus allemaal via een webpagina in plaats van een app. De laagdrempeligheid is hierbij het sleutelwoord tot succes.

PWA’s zijn interessant voor zowel grote als kleine bedrijven. De bedrijven die namelijk niet het geld hebben om een app te ontwikkelen, kunnen via deze manier toch een ‘app user experience’ creëren. Omdat PWA’s onderdeel zijn van het open web, kan er naar gelinkt worden en worden ze ook geïndexeerd door de crawlers van zoekmachines. Dit heeft natuurlijk een effect op de SEO, wat het interessant maakt. Voor grote bedrijven kan het ook interessant zijn. Zo heeft AliExpress een conversieverhoging weten te realiseren voor nieuwe gebruikers van 104% voor alle browsers en 82% voor iOS gebruikers.

  1. Deep linking

Deep linking is het twee voorbeeld die de laat zien dat apps en het mobiele web steeds dichter naar elkaar toe groeien. Bij deep linking komt informatie uit de apps namelijk terug in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, waarna er weer gelinkt wordt naar de informatie uit de app. Apps zijn dus niet langer meer afgesloten containers, maar zijn navigeerbaar via een gelinkte structuur die we kennen van het web. Dit is zowel bij Google als op Apples iOS al een tijdje mogelijk. Het doorzoekbaar maken van apps in zoekmachines wordt dus al gebruikt. 40% van de zoekresultaten op Android laat al resultaten uit apps zien.

deeplinking-in-actie

  1. Instant Apps

De aller interessante ontwikkeling heb ik voor het laatst bewaard. Het fenomeen ‘instant apps’ is een nieuw concept die de integratie van mobiele websites en apps een boost kan geven. Google kondigde dit concept op de laatste grote conferentie aan. Het is alleen nog niet bekend wanneer dit concept wordt uitgerold.

‘’Instant apps zorgen ervoor dat je snel en gemakkelijk de functionaliteit uit een bepaalde app kunt gebruiken zonder dat je de hele app moet downloaden uit de Google Play Store. Als je op een link klikt van een site die ook een app heeft, wordt het gedeelte van de app gedownload dat je nodig hebt, zonder dat je het merkt’’ (Marketingfacts, 2016). Zo wordt een app nu een mobiele pagina, zonder dat de gehele app moet worden gedownload. Alleen de functies die op dat moment relevant zijn voor de gebruiker worden ingezet. De techniek achter deze Instant Apps is gebaseerd op appmodules. Ontwikkelaars kunnen hun app opdelen in modules, waardoor via Instant Apps alleen de module wordt getoond die op dat moment relevant is.

instant-apps-in-actie

Google trekt de kar

Het is duidelijk waarom Google deze kar trekt. Het bedrijf is afhankelijk van de advertentie-inkomsten op hun zoekmachine. Door verschillende manieren te ontwikkelen om de informatie uit al deze apps te halen naar hun zoekmachine, genereert Google nog meer inkomsten, door het groter worden van de relevante zoekresultaten.

 

 

Bibliografie

Google. (sd). Progressive web apps. Opgeroepen op December 16, 2016, van Developers Google: https://developers.google.com/web/progressive-web-apps/

Marketingfacts. (2016, Juni 6). Apps zijn helemaal niet dood. Opgeroepen op December 16, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/apps-zijn-helemaal-niet-dood

Marketingfacts. (2016, Juni). Mobile – special. Opgeroepen op December 15, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/images/specials/mobile.pdf?utm_source=website&utm_medium=blog&utm_campaign=Mobile

Marketingfacts. (2016, Juni 10). Zo ziet mobile marketing eruit in 2017. Opgeroepen op December 15, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/zo-ziet-mobile-marketing-eruit-in-2017

 

 

Advertisements