Online reclame maken gebeurd tegenwoordig ontzettend veel en display advertising is hier een groot onderdeel van. Het online adverteren met banners is populair en wordt ontzettend veel gebruikt. Marketeers en display advertising kan een gelukkig huwelijk zijn, als je weet hoe je deze vorm van adverteren moet inzetten. Maar hoe komt dit gelukkig huwelijk tot stand? In deze blog kom je het te weten!

Een goede basis is het belangrijkste

Elke campagne begint met een basis: de strategie. Zonder een strategie kun je haast geen succesvolle campagne opzetten. Maar hoe zet je als marketeer nu een goede display advertising strategie op?

Wanneer je een campagne wilt starten is het belangrijk dat je één of meerdere doelen opstelt. Elk doel kan namelijk een andere strategie vereisen en dus andere uitingen in de banners. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is, waar de doelgroep zich in de customer journey bevindt, op welk moment je ze wil gaan targeten en welke uitingen je wilt gaan vertonen met de banners. Het opstellen van KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren) is essentieel voor het meten van je campagne. De onderstaande display-funnel kan je verder helpen bij het maken van een strategie.

Een strategie voor display advertising

Wat zijn per fase nu de aandachtspunten?

  1. Ontdekken en zoeken

In deze eerste fases heb je het eerste contactmoment met de klant. Het doel is om deze te inspireren en om de relevante bezoekers te bereiken. Als marketeer moet je er dus voor zorgen dat je te zien bent. Zichtbaarheid is een belangrijke sleutel hierin. ‘Verschillende KPI’s voor een display-campagne in deze fasen kunnen zijn: zichtbaarheid (het aantal banner-views) en branding en awareness (kliks op banners)’ (Frankwatching, 2014).

  1. Onderzoeken en vergelijken

In de fase wil je top of mind blijven bij de (nieuwe) bezoekers of bij het opgebouwd publiek. Het retargeten van bezoekers met een lage betrokkenheid is goed want er moeten zo veel mogelijk relevante bezoekers naar de website toe komen. Mogelijke KPI’s zijn hier ook weer het aantal banner-views en kliks op de banners.

  1. Beslissen

De bezoekers met een hoge betrokkenheid zijn het belangrijkste in deze fase. Om deze te bereiken kun je relevante producten en aanbiedingen laten zien. Het creëren van urgentie en het overtuigen om over te gaan tot aankoop zijn de belangrijkste aspecten in deze fase. Mogelijke KPI’s binnen deze fase zijn het aantal kliks op een banner en het aantal conversies.

Zijn de resultaten meetbaar?

Na het opstellen van de strategie en het ‘live’ gaan van de campagne wil een marketeer weten wat zowel de tussentijdse resultaten zijn als de eindresultaten. De resultaten van een display campagne zijn online zeer goed te meten. De zichtbaarheid, kliks en leads worden allemaal doorgemeten. Het enige waar geen harde euro’s aan toegekend kunnen worden is de ROI van de campagne. Dit komt omdat display advertising voor meerdere doelen ingezet kan worden.

Do’s and don’ts

Do

  1. Analyseer tussentijdse resultaten. Om een beeld te krijgen hoe de campagne loopt is het handig om tussentijds de resultaten goed bij te houden. Zo kan er tussentijds worden geschakeld of kan de campagne worden veranderd als dit nodig dient te zijn. Het analyseren van de gegevens kan in Google Analytics. Een aantal belangrijke zaken hierbij zijn het aantal impressies, de CTR, bouncepercentage, conversies, etc.
  1. Ontwerp een aparte landingspagina

Het is belangrijk om een landingspagina te maken die aansluit op de boodschap in de banners. Wanneer bezoekers van een website op de banners klikken en dan een hele algemene website te zien krijgen die niet past bij de boodschap, haken ze eerder af.

  1. A/B-testen

Wanneer je werkt met meerdere uitingen, dan is het goed om even te testen welke set met banners nu het beste werkt. Op basis van die resultaten kun je de set kiezen die het beste gepresteerd heeft en deze voor de rest van je campagne gebruiken.

Don’t

  1. Stop niet teveel informatie in één banner.

De sleutel tot succes is het duidelijk en helder overbrengen van je boodschap. Gebruik een kleine, maar duidelijke boodschap met een heldere CTA (Call-to-Action) erin verwerkt.

  1. Plaats niet overal je banners.

De campagne moet precies aansluiten bij de customer journey van de doelgroep. Plaats daarom niet overal banners. Zo bespaar je een hoog geld op niet relevante bezoekers die toch geen aankoop gaan doen.

Effectieve manier voor display advertising is automated trading

Automated trading is een effectieve manier op display advertising in te zetten, omdat je met real-time bidding de juiste boodschap op het juiste moment aan de doelgroep kunt tonen. Met automated trading zorg je er dus voor dat je alleen biedt op advertentieruimte die een relevante bezoeker te zien krijgt. Het hele proces rondom automated trading heb ik uitgelegd in mijn vorige blog. Via deze link Automated trading krijg je alles te weten over dit onderwerp!

 

Bibliografie

Fingerspitz. (sd). Display advertising. Opgeroepen op November 26, 2016, van Fingerspitz: https://www.fingerspitz.nl/diensten/display-advertising#

Frankwatching. (2014, Augustus 4). 5 ergernissen over display advertising die je kan omzetten in een rendabele campagne. Opgeroepen op November 26, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2014/08/04/5-ergernissen-display-advertising-die-je-kan-omzetten-een-rendabele-campagne/

Frankwatching. (2014, November 20). Online display advertising: 5 veelgestelde vragen & antwoorden. Opgeroepen op November 20, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2014/11/20/online-display-advertising-5-veelgestelde-vragen-antwoorden/

Happy Idiots. (2016, Oktober 6). Display advertising geeft je vleugels! Opgeroepen op November 26, 2016, van Happy Idiots: https://www.happyidiots.nl/blog/display-advertising-geeft-je-vleugels/

Madison Logic. (2016, Augustus 25). The Dos and Don’ts of Display Advertising. Opgeroepen op November 26, 2016, van Madison Logic: http://blog.madisonlogic.com/the-dos-and-donts-of-display-advertising/

Marketingfacts. (2016, Maart 22). De viewability van banner advertising bij de grootste Nederlandse nieuws- en verkoopsites. Opgeroepen op November 26, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/viewability-van-banner-advertising-bij-nederlandse-nieuws-en-verkoopsite

Marketingfacts. (sd). Display advertising. Opgeroepen op November 26, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/topic/display-advertising

Tribal. (sd). Display Advertising. Opgeroepen op November 26, 2016, van Tribal: https://www.tribal.nl/diensten/sea/display-advertising/

Ve Interactive. (2016, Oktober 6). The Dos and Don’ts of Display Advertising. Opgeroepen op November 26, 2016, van Ve Interactive: https://www.veinteractive.com/blog/dos-donts-display-advertising/